what i miss about sweden

publicerat i life in sweden, thoughts & feelings;
Saker jag saknar med Sverige:
- Lösgodis! Behöver jag säga mer? Även om det kommit lösgodis på posten emellanåt så är det inte samma sak som att få plocka sin egen påse när helgen kommer. Det är det bästa som finns!

- Havet! Jag bodde vid havet innan jag flyttade hit, nu är det 1½ timme till havet. Saknar att bara kunna gå en promenad vid havet och njuta. Det är verkligen livet.

- Kollektivtrafik! Vi säger att bussarna inte går ofta på Gotland, men jag är nu så tacksam för att vi faktiskt har en fungerade kollektivtrafik i Sverige. Här kommer man ingenstans utan att ha tillgång till bil.

- TV! Som jag saknar att sitta ner på kvällarna och se alla svenska program som passerar varje vecka. Allt ifrån bygge, till mode, till nyheter till film. Har sett tv två gånger sedan jag kom till USA - inte samma sak här.

- Svensk sjukvård! Alla säger att sjukvården i Sverige är dålig - men kommer man till USA så får man ändrad uppfattning direkt. Det är inte att sjukvården i sig är dålig, utan att det kostar en förmögenhet att ens kunna få hjälp + medicin. När jag hade luftrörskatarr fick jag köpa medicin för 1500kr - det är galet!

- Husmanskost! Även om vi äter riktigt bra mat i min värdfamilj, så kan jag ibland verkligen sakna svensk lagad mat. Tackar IKEA för att de har köttbullar här, men allt annat fattas. Svensk mat är bäst.

- Café! Jag tror inte jag egentligen behöva säga mer. Finns knappt några café här, som man gå in och beställa en latte med en bit blåbärspaj och vaniljvisp. Kommer gå till alla caféer på Gotland när jag kom tillbaka, som jag saknar fika!

Kommentera inlägget här :