tips #3

publicerat i au pair-tips;
I helgen såg mina ögon ut såhär, gjorde frultansvärt ont. 2 dagar med medicin + de andra tipsen är det bra, sålänge jag följer detta!
 
Hej allihopa. Idag tänkte jag skriva om allergi tips - just för att många au pairer upplever problem med allergi av pollen/träd på grund av förändring miljö. Jag har alltid haft allergier, men det är mycket värre här i USA än i Sverige. Så för att ge lite hjälp tänkte jag skriva mina tips på vad som kan hjälpa och underlätta.

- Medicin. Låt inte dig själv gå runt med täppt näsa, kliande ögon och nysande konstant. Köp medicin. Jag använder tabletter som jag får skickat av min mamma på grund av att de är receptbelagda. Men här i USA har jag köpt det billigaste ögondropparna och nässpray, vilket fungerar utmärkt. Så köp medicin, för att hjälpa dig själv snabbt!
- Ha fönstret stängt. Öppna inte fönstret - oavsett tid på dygnet. Håll det stängt för att inte få in något. I många familjer finns det A/C då det är varmt i husen, vilket är perfekt att sätta på innan läggdags.
- Ha din dörr stängd. Håll din dörr stängd, så när människor som varit ute inte släpar in pollen när de går förbi ditt rum. 
- Byt kuddfodral varje dag. Det låter som mycket jobb, men ha 2-3 stycken du kan byta med. För istället för att ligga med ansiktet i ett kuddfodral med massor av pollen på, hjälper du dig själv med att byta.
- Skölj håret varje dag. Under dagen du är ute fastnar det jättemycket pollen. Skölj bort det, så du inte ligger med det i sängen där håret lätt kan komma i ditt ansikte och göra dig mer allergisk.
- Använd is vid klåda i ögonen. Jag har problem med klåda i ögonen, vilket har varit hemskt i flera dagar. Men istället för att klia har jag använt ispåse att lägga på ögonen för att kyla ner, och det hjälper emot klådan.
- Damma rummet ofta. För att få bort pollen som kan ha kommit in i ditt rum, damma det oftare än vanligt.
- Lägg användna kläder i tvätten. Kläder som du använt under dagen, lägg dem inte på en stol eller i sängen i ditt rum. Lägg dem i tvättkorgen så de inte kan vara nära dig, för de har en hel del pollen på sig. 
- Sätt upp håret. För att undvika få pollen i ögonen, sätt upp håret för att inte låta håret komma nära! Jag brukar antingen göra en fläta i luggen eller sätta allting bakåt. 

Jag hoppas detta kan hjälpa dig, för det har verkligen hjälpt mig att få bort klådan och min täppta näsa litegrann. Har gått runt under eftermiddagen och sagt att jag kan äntligen andas igen genom näsan, efter att inte kunnat göra det på fyra dagar. Kramar!

Kommentera inlägget här :